Kolegijum DRI u sastavu dr Branislav Radulović (Senator – Rukovodilac Kolegijuma) i dr Milan Dabović (Predsjednik Senata – član Kolegijuma), izražava uslovno mišljenje na usklađenost raspolaganja sopstvenim prihodima i sprovođenja javnih nabavki.
Revizijom pravilnosti poslovanja - raspolaganja sopstvenim
prihodima JPU „Đina Vrbica“ utvrđene su neusklađenosti poslovanja istog sa
Opštim zakonom o obrazovanju i vaspitanju, Zakonom o predškolskom vaspitanju i
obrazovanju i Pravilnikom o određivanju visine troškova ishrane djece koje
plaćaju roditelji u javnoj predškolskoj ustanovi, dok su revizijom pravilnosti
sprovođenja javnih nabavki „Đina Vrbica“ utvrđene neusklađenosti poslovanja
istog sa Zakonom o javnim nabavkama.
Neusklađenosti utvrđene u primjeni Opšteg zakona o
obrazovanju i vaspitanju, Zakona o predškolskom vaspitanju i obrazovanju i
Pravilnika o određivanju visine troškova ishrane djece koje plaćaju roditelji u
javnoj predškolskoj ustanovi odnose se na sljedeće:
- Važećim Pravilnikom o
određivanju visine troškova ishrane djece koje plaćaju roditelji u javnoj
predškolskoj ustanovi (koji je donijelo Ministarstvo prosvjete i sporta) nije
uređen način utvrđivanja troškova boravka djece kao ni raspodjela sredstava
ostvarenih po osnovu boravka;
- Upravni odbor JPU Đina
Vrbica Podgorica nije donio godišnji finansijski plan za 2018. godinu i 2019.
godinu što nije u skladu sa Opštim Zakonom o obrazovanju i vaspitanju i
Statutom JPU “Đina Vrbica”.
- Finansiranje izdataka
Ustanove tokom 2018. i 2019. godine nije vršeno u potpunosti u skladu sa Opštim
Zakonom o obrazovanju i vaspitanju, jer Ustanovi u punom iznosu nijesu
obezbijeđena sredstva iz budžeta Crne Gore za bruto zarade i ostala lična
primanja zaposlenih, tekuće investiciono održavanje, investicije u ustanovama,
materijalne troškove, rashode za energiju;
- Odlukom Upravnog
odbora JPU “Đina Vrbica“ je utvrđena visina troškova ishrane djece (za
jaslice 40€ i za vrtić 39€), ali nije utvrđena visina troškova boravka djece,
što nije u skladu sa Zakonom o predškolskom vaspitanju i obrazovanju.
- Upravni odbor Ustanove
nije utvrdio troškove ishrane djece prema kretanju cijena na tržištu, što nije
u skladu sa čl. 2 Pravilnika o određivanju visine troškova ishrane djece koje
plaćaju roditelji u javnoj predškolskoj ustanovi. Državnom revizoru nije stavljen
na uvid obračun na osnovu kojeg je Odlukom Upravnog odbora iz 2015. godine
utvrđena visina troškova ishrane djece u iznosu 40€ (za jaslice) i 39€ (za
vrtić). Ustanova je dostavila državnom revizoru Obračun utroška namirnica po
obrocima sa obračunom cijene iz 2017. godine, na osnovu kojeg je izvedena
cijena cjelodnevnog obroka cijele radne nedjelje u iznosu od 6,605€, odnosno na
mjesečnom nivou 26,42€. Navedeno za posljedicu ima da roditelji za ishranu
djece plaćaju značajno veći iznos nego što su stvarni troškovi Ustanove po
istom osnovu, što nije u skladu sa čl. 7 Opšteg zakona o obrazovanju i
vaspitanju kojim je propisano da je djelatnost ustanove neprofitabilna.
- Ustanova nije donijela
interni akt kojim je uređeno raspolaganje sopstvenim prihodima, što nije u
skladu sa čl. 7 Zakona o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru
koji propisuje da svi bitni poslovni propisi trebaju biti regulisani internim
pravilima.
Neusklađenosti
utvrđene u primjeni Zakona o javnim nabavkama odnose se na sljedeće:
- U 2018. i 2019. godini
subjekt revizije nije planirao nabavke male vrijednosti, a iste je realizovao u
ukupnom iznosu od 521.285,72€;
- JPU Đina Vrbica je
sprovela četiri postupka nabavki male vrijednosti za nabavku molersko-farbarskih
i zanatskih radova, ukupne vrijednosti 74.696,70€, što nije bilo u skladu sa
čl. 21 Zakona o javnim nabavkama. Ovim članom se propisuje da „naručilac ne
smije da dijeli predmet javne nabavke koji predstavlja jedinstvenu cjelinu, sa
namjerom izbjegavanja primjene ovog zakona“.
- JPU Đina Vrbica nije
dostavljala zahtjev za dostavljanje ponuda na adrese tri ponuđača tokom
sprovođenja postupka nabavki malih vrijednosti tokom 2019. godine(u osam od
deset postupaka obuhvaćenih uzorkom). Na ovaj način nije obezbijeđena primjena
načela javnih nabavki (načelo ekonomičnosti upotrebe javnih sredstava i načelo
obezbjeđivanja konkurencije).
- JPU Đina Vrbica je sprovođenjem hitne nabavke za zakup poslovnog prostora, navodeći kao razlog broj djece u grupama veći od propisane norme, postupio na način koji nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama. Broj djece u grupama veći od propisane norme može uticati negativno na uslove u kojima djeca borave, ali ne predstavlja „nepredviđeni događaj na koji naručilac nije mogao ili ne može da utiče”, pa ne predstavlja opravdan razlog za sprovođenje hitne nabavke u odnosu na čl. 29 Zakona o javnim nabavkama.
Konačan
Izvještaj o reviziji JPU „Đina Vrbica“ - raspolaganje sopstvenim
prihodima i javne nabavke je
objavljen na zvaničnoj internet stranici Državne revizorske institucije Crne
Gore.
Izvještaj o reviziji JPU „Đina Vrbica“ - raspolaganje
sopstvenim prihodima i javne nabavke
Na
bazi sprovedene revizije, utvrđenog činjeničnog stanja i izjašnjenja subjekta
revizije, nadležni Kolegijum DRI u sastavu dr Branislav Radulović (Senator –
Rukovodilac Kolegijuma) i dr Milan Dabović (Predsjednik Senata – član Kolegijuma),
izražava uslovno mišljenje na usklađenost raspolaganja sopstvenim prihodima i
sprovođenja javnih nabavki.
Revizijom pravilnosti
poslovanja - raspolaganja sopstvenim prihodima JPU „Đina Vrbica“ utvrđene su
neusklađenosti poslovanja istog sa Opštim zakonom o obrazovanju i vaspitanju,
Zakonom o predškolskom vaspitanju i obrazovanju i Pravilnikom o određivanju
visine troškova ishrane djece koje plaćaju roditelji u javnoj predškolskoj
ustanovi, dok su revizijom pravilnosti sprovođenja javnih nabavki „Đina Vrbica“
utvrđene neusklađenosti poslovanja istog sa Zakonom o javnim nabavkama.
Neusklađenosti utvrđene u primjeni
Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju, Zakona o predškolskom vaspitanju i
obrazovanju i Pravilnika o određivanju visine troškova ishrane djece koje
plaćaju roditelji u javnoj predškolskoj ustanovi odnose se na sljedeće:
- Važećim Pravilnikom o
određivanju visine troškova ishrane djece koje plaćaju roditelji u javnoj
predškolskoj ustanovi (koji je donijelo Ministarstvo prosvjete i sporta) nije uređen način utvrđivanja troškova
boravka djece kao ni raspodjela sredstava ostvarenih po osnovu boravka;
- Upravni odbor JPU Đina
Vrbica Podgorica nije donio godišnji finansijski plan za 2018. godinu i 2019.
godinu što nije u skladu sa Opštim Zakonom o obrazovanju i vaspitanju i Statutom
JPU “Đina Vrbica”.
- finansiranje izdataka
Ustanove tokom 2018. i 2019. godine nije vršeno u potpunosti u skladu sa Opštim
Zakonom o obrazovanju i vaspitanju, jer Ustanovi u punom iznosu nijesu
obezbijeđena sredstva iz budžeta Crne Gore za bruto zarade i ostala lična
primanja zaposlenih, tekuće investiciono održavanje, investicije u ustanovama,
materijalne troškove, rashode za energiju;
- Odlukom Upravnog odbora JPU
“Đina Vrbica“ je utvrđena visina
troškova ishrane djece (za jaslice 40€ i za vrtić 39€), ali nije utvrđena
visina troškova boravka djece, što nije u skladu sa Zakonom o predškolskom
vaspitanju i obrazovanju.
- Upravni odbor Ustanove nije
utvrdio troškove ishrane djece prema kretanju cijena na tržištu, što nije u
skladu sa čl. 2 Pravilnika o određivanju visine troškova ishrane djece koje
plaćaju roditelji u javnoj predškolskoj ustanovi. Državnom revizoru nije
stavljen na uvid obračun na osnovu kojeg je Odlukom Upravnog odbora iz 2015.
godine utvrđena visina troškova ishrane djece u iznosu 40€ (za jaslice) i 39€
(za vrtić). Ustanova je dostavila državnom revizoru Obračun utroška namirnica
po obrocima sa obračunom cijene iz 2017. godine, na osnovu kojeg je izvedena cijena cjelodnevnog obroka cijele
radne nedjelje u iznosu od 6,605€, odnosno na mjesečnom nivou 26,42€. Navedeno
za posljedicu ima da roditelji za ishranu djece plaćaju značajno veći iznos
nego što su stvarni troškovi Ustanove po istom osnovu, što nije u skladu sa čl.
7 Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju kojim je propisano da je djelatnost
ustanove neprofitabilna.
- Ustanova nije donijela
interni akt kojim je uređeno raspolaganje sopstvenim prihodima, što nije u skladu
sa čl. 7 Zakona o upravljanju i unutrašnjim kontrolama u javnom sektoru koji
propisuje da svi bitni poslovni propisi trebaju biti regulisani internim
pravilima.
Neusklađenosti
utvrđene u primjeni Zakona o javnim nabavkama odnose se na sljedeće:
- U 2018. i 2019. godini
subjekt revizije nije planirao nabavke male vrijednosti, a iste je realizovao u
ukupnom iznosu od 521.285,72€;
- JPU Đina Vrbica je sprovela
četiri postupka nabavki male vrijednosti za nabavku molersko-farbarskih i
zanatskih radova, ukupne vrijednosti 74.696,70€, što nije bilo u skladu sa čl.
21 Zakona o javnim nabavkama. Ovim članom se propisuje da „naručilac ne smije
da dijeli predmet javne nabavke koji predstavlja jedinstvenu cjelinu, sa
namjerom izbjegavanja primjene ovog zakona“.
- JPU Đina Vrbica nije
dostavljala zahtjev za dostavljanje ponuda na adrese tri ponuđača tokom
sprovođenja postupka nabavki malih vrijednosti tokom 2019. godine(u osam od
deset postupaka obuhvaćenih uzorkom). Na ovaj način nije obezbijeđena primjena
načela javnih nabavki (načelo ekonomičnosti upotrebe javnih sredstava i načelo
obezbjeđivanja konkurencije).
- JPU Đina Vrbica je
sprovođenjem hitne nabavke za zakup poslovnog prostora, navodeći kao
razlog broj djece u grupama veći od
propisane norme, postupio na način koji nije u skladu sa Zakonom o javnim
nabavkama. Broj djece u grupama veći od propisane norme može uticati negativno
na uslove u kojima djeca borave, ali ne predstavlja „nepredviđeni događaj na
koji naručilac nije mogao ili ne može da utiče”, pa ne predstavlja opravdan
razlog za sprovođenje hitne nabavke u odnosu na čl. 29 Zakona o javnim
nabavkama.
Konačan
Izvještaj o reviziji JPU „Đina Vrbica“ - raspolaganje sopstvenim prihodima i javne nabavke
je
objavljen na zvaničnoj internet stranici Državne revizorske institucije Crne
Gore.